Monday, July 27, 2015

PERSONAL PRONOUNS (OBJECT) - Personlig pronomen (objektsform)

Personlige pronomen kan brukes både som subjekt og objekt, men ofte har ulike former avhengig av hvilken funksjon (subjekt eller objekt) pronomenet har i setningen. I dette blogginnlegget skal vi se på hvordan vi bruker objektsform i setninger.

Me (meg)
You (deg)
Him (han/ ham)
Her (henne)
It (det)
Us (oss)
You (dere)
Them (dem)

Vi bruker objektsformen av pronomenet

- som objekt til verb

Could you drive me?
Kan du kjøre meg?

I can help you.
Jeg kan hjelpe deg.

Have you seen him?
Har du sett ham?

I know her.
Jeg kjenner henne.

I can feel it.
Jeg kan kjenne det.

Could you drive us?
Kan du kjøre oss?

I gave you a message.
Jeg ha dere en melding.

Can you hear them?
Kan du høre dem?

- etter preposisjoner

She is looking to me.
Hun ser etter meg.

I should listen to you.
Jeg bør høre på deg.

Look after him.
Pass på ham.

Look at her.
Se på henne.

Talk to it.
Snakk til det.

It is a gift from us.
Det er en gave far oss.

I did not say it to you.
Jeg sa det ikke til dere.

I did it for them.
Jeg gjorde det for dem.

No comments:

Post a Comment