Tuesday, July 28, 2015

TO or FOR

Kilde: Fotolia


Mange synes det er vanskelig å vite når de skal bruke preposisjonen "to" og når de skal bruke preposisjonen "for". Jeg har ofte fått dette spørsmålet fra elever og jeg har ikke hatt et godt svar. Da jeg lærte engelsk fikk jeg aldri vite noen regler så jeg bare kunne det plutselig en dag. Jeg ble veldig glad da jeg så at Ronnie hadde laget en video som forklarer dette.




I videoen forklarer Ronnie at disse to preposisjonene velges utfra handlingen.

To
- transfer (overføre)
Når noe går fra en person til en annen person, bruker vi preposisjonen "to"

I give this gift to you.
Jeg gir denne gaven til deg.

Gaven overføres fra meg til deg.


For
- benefit (en positiv konsekvens/ gode)
Når vi skal gjøre noe som er positivt for en annen person bruker vi preposisjonen "for".

I bought this gift for you.
Jeg kjøpte denne gaven til deg.

Gaven er kjøpt som en positiv konsekvens for deg.

No comments:

Post a Comment