Thursday, August 6, 2015

Conjugating verbs

Kilde: Fotolia.com


Det er mye som er likt mellom norsk og engelsk, men det er også en del ting som er annerledes. Når vi bøyer verb på norsk kan vi konsentrere oss om å bare bøye i tid. Vi øver på å bøye verbene i infinitiv, presens, preteritum og perfektum. Vi øver på verb på en litt annen måte på engelsk. Vi har to ulike "systemer" for bøyning.

System 1: infinitiv - preteritum - perfektum

System 1 ligner på det systemer du kjenner fra norsk, men vi konsentrerer oss bare om tre verbtider.

infinitive = infinitiv
past simple = preteritum
past participle = perfektum partisipp

infinitive
past simple
past participle
walk
walked
walked
write
wrote
written

Som du sikkert ser ovenfor er den tredje formen av verbet kalt partisipp. Dette er bare en del (part) av verbtiden når vi bruker verbene i setninger. Sammen blir hjelpeverb og perfektum partisipp verbtiden perfektum. Vanligvis bruker vi verbet "å ha" som hjelpeverb. Se på eksemplene nedenfor.

I like to walk. (infinitive)
Jeg liker å gå.

I walked. (preteritum)
Jeg gikk.

I have walked. (past perfect)
Jeg har gått.

I like to write. (infinitive)
Jeg liker å gå.

I wrote. (preteritum)
Jeg gikk.

I have written. (past perfect)
Jeg har gått.


System 2: Personbøyning i presens

Da jeg forklarte system 1, la du kanskje merke til at jeg ikke nevnte presens. Det er fordi verb bøyes avhengig av person på engelsk. Dette følger stort sett et ganske enkelt mønster som ikke er så vanskelig å lære seg.


Personal pronoun
VERB
Singular
I
walk
You
walk
He/she/ it

walks
Plural
We
walk
You
walk
They
walk  


Personal pronoun
VERB
Singular
I
write
You
write
He/she/ it

writes
Plural
We
write
You
write
They
write
Du ser at verbet ligner på verbet i infinitive i nesten alle formene. Unntaket er når vi har "he/she/it". I disse formene ser du at verbet får en "s".

I walk.
Jeg går.

He walks.
Han går.

We walk.
Vi går.

---

You write.
Du skriver.

She writes.
Hun skriver.

They write.
De skriver.



Dette er de to grunnsystemene i engelsk verbbøyning. Det finnes selvfølgelig unntak som ikke følger reglene. Det gjør det alltid. Alle verb kan bøyes etter system 1, men noen få verb følger ikke systemet i system 2. Disse verbene har fått egne blogginnlegg. 

No comments:

Post a Comment